Kā tiek aprēķināta OCTA cena?
OCTA jeb obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana nepieciešama
ikvienam sauszemes transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē. OCTAS galvenā
funkcija – atlīdzināt zaudējumus, kas transportlīdzekļa vadītāja izraisīta negadījuma
rezultātā ir radušies trešās personas veselībai vai/un īpašumam.
Atlīdzību var saņemt persona, kas cietusi negadījumā, bet nav vainīga tā
izraisīšanā. Tas var būt ne tikai transportlīdzekļa vadītājs, bet arī īpašnieks vai
pasažieris. Ja ir cietusi persona, maksimālā zaudējumu summa, kuru kompensē
OCTA, ir 5 000 000 eiro, savukārt, ja cietusi manta – 1 000 000 eiro.
Aplūkojot polišu piedāvājumu internetā, ikviens no mums vēlas atrast lētas
OCTAS. Taču vispirms nepieciešams saprast, kā rodas OCTA cena. To ietekmē
vairāki faktori:
-
Bonus – Malus klase;
-
Vieta, kur reģistrēts transportlīdzeklis;
-
Fiziskais vai juridiskas personas statuss;
-
Transportlīdzekļa izmantošanas nolūks un ekspluatācijas apstākļi;
-
Transportlīdzekļa veids;
-
Transportlīdzekļa pilnā masa;
-
Polises darbības laiks.
Aplūkosim tuvāk Bonus – Malus. To uzskata par daļu no OCTA sistēmas, jo
17 klases, kas ietilpst Bonus – Malus, spēj sniegt objektīvu apdrošinājuma riska
novērtējumu. Ikviens apdrošinātājs, nosakot OCTA cenu, izmanto Bonus – Malus.
Bonus – Malus 17 klases iedalās šādi:
-
1. – 5. klasi piešķir transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri izraisījuši ceļu
satiksmes negadījumus. Šīs ir augstākā riska klases;
-
7. – 17. klasi piešķir transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri neizraisa ceļa
satiksmes negadījumus un katru gadu iegādājas OCTA apdrošināšanas
polisi, kas darbojas vismaz 275 dienas. Šīs ir zema riska klases;
-
6. klasi sauc arī par sākuma klasi. Tai nav noteikta riska, un tajā ietilpst
visi transportlīdzekļu īpašnieki, kuri šo polisi iegādājas pirmo reizi un
kuriem nav OCTA vēstures.
Bonus – Malus klase tiek pārrēķināta vienreiz gadā – 15.septembrī. Ja persona
regulāri būs iegādājusies apdrošināšanu, kā arī nebūs izraisījusi negadījumus, viņam
tiks piemērota augstāka klase, kā rezultātā samazināsies maksa par pašu polisi.
Bonus – Malus sistēma Latvijā tika ieviesta 2006.gadā. Kādēļ tā
nepieciešama? Ļoti vienkārši - šī sistēma paredz to, ka apzinīgākie transportlīdzekļu
īpašnieki, kuri neizraisa negadījumus, par OCTA maksās mazāk, savukārt tie, kuri būs
vainojami negadījumu izraisīšanā, maksās vairāk.
IIZI Brokers, kā apdrošināšanas starpniekam, saskaņā ar Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 34. un 36.panta prasībām, ir pienākums par savu darbību sniegt Klientam šādu informāciju:
-
Apdrošināšanas starpniecības pakalpojumu, veicot apdrošināšanas piedāvājumu vispusīgu analīzi, kura rezultātā Klients izvēlas slēgt apdrošināšanas līgumu, Klienta vārdā un interesēs sniedz apdrošināšanas brokeru sabiedrība – SIA “ IIZI BROKERS”, reģistrācijas numurs 40003349492, juridiskā adrese: Vienības gatve 109, Rīga, LV-1058, Latvija, elektroniskā pasta adrese: birojs@iizi.lv.
-
-
IIZI Brokers sniedz individualizētas rekomendācijas par pārdošanai paredzētajiem apdrošināšanas produktiem. IIZI Brokers sniedz Klientam objektīvu informāciju par piedāvātajiem apdrošināšanas produktiem saprotamā veidā, lai Klients, pamatojoties uz saņemto informāciju, varētu pieņemt lēmumu. Šo informāciju IIZI Brokers sagatavo atbilstoši piedāvātā apdrošināšanas līguma sarežģītībai un Klienta kategorijai.
-
Ikvienai personai ir tiesības ārpustiesas ceļā iesniegt rakstveida sūdzību IIZI Brokers, par IIZI Brokers sniegtajiem pakalpojumiem, atbilstoši kārtībai, kas atrodama IIZI Brokers mājaslapā: https://www.iizi.lv/iizi-grupa/sudzibu-izskatisanas-kartiba/
-
IIZI Brokers ir reģistrēts kā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas brokeru sabiedrība, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas uzturētajā, publiskajā un jebkurai personai pieejamajā Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā ar reģistrācijas nr.06.09.02/143. Pārliecināties par IIZI Brokers reģistrāciju Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā var pieprasot informāciju Finanšu un kapitāla tirgus komisijai vai tās mājas lapā www.fktk.lv.
-
IIZI Brokers nav ne tiešas, ne netiešas līdzdalības, kas aptver 10 un vairāk procentu no apdrošināšanas komersanta vai ārvalsts apdrošinātāja filiāles mātes sabiedrības balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla, nevienā apdrošināšanas komersantā vai ārvalsts apdrošinātājā, kurš izveidojis ārvalsts apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā. Nevienam apdrošināšanas komersantam, tā mātes sabiedrībai vai ārvalsts apdrošinātājam, kurš izveidojis ārvalsts apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā, nav ne tiešas, ne netiešas līdzdalības IIZI Brokers, kas aptver 10 un vairāk procentu no IIZI Brokers balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla.
-
IIZI Brokers nav līgumisku saistību nodarboties ar apdrošināšanas izplatīšanu tikai viena vai vairāku noteiktu apdrošināšanas komersantu vai ārvalsts apdrošinātāju filiāļu interesēs.
-
IIZI Brokers atlīdzības veids par piedāvāto apdrošināšanas līgumu ir atlīdzība (komisija) par apdrošināšanas izplatīšanu, kas ir iekļauta apdrošināšanas prēmijā.
-
Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas IIZI Brokers, pamatojoties uz Klienta sniegto informāciju, noskaidro Klienta prasības un vajadzības, kā arī iemeslus, kas ir par pamatu sniegtajām konsultācijām par attiecīgo apdrošināšanas pakalpojumu.
-
IIZI Brokers, ievērojot Klienta vajadzības, sniedz ieteikumus un sagatavo piedāvājumu, pamatojoties uz vispusīgu apdrošinātāju piedāvājumu analīzi.